PS5 Headset trådløst PULSE 3D™-headset
- Uovertruffen kvalitet
- Solid stereolyd
- Ser lige så godt ud, som det fungerer
- God mikrofonkvalitet og mikrofonmonitorering
- Problemfri kompatibilitet med PS5
Det er en langvarig tradition, at der med hver ny Sony-konsol kommer et nyt PlayStation-headset: det skete på PS3 med det første trådløse stereoheadset, derefter på PS4 med Gold Wireless Stereo Headset og nu endelig på PS5 med Sony PlayStation Pulse 3D stereoheadset.
Ligesom sine forgængere er det nye PS5 Pulse 3D Headset bestemt en stærk performer i lydafdelingen, der tilbyder detaljerig stereo- og surroundlyd, men tilføjelsen af nye funktioner som 3D Tempest AudioTech-understøttelse er det, der gør dette nok til den must-own PS5 headset.
For sociale og konkurrencedygtige spillere hjælper ekstramateriale som mikrofonovervågning og individuel niveauindstilling for chat og spillyd med at adskille headsettet fra dit standard par kablede hovedtelefoner, du har liggende, og mikrofonkvaliteten er ret god alt taget i betragtning.
Alt er ikke altid perfekt...
For sociale og konkurrencedygtige spillere hjælper ekstramateriale som mikrofonovervågning og individuel niveauindstilling for chat og spillyd med at adskille headsettet fra dit standard par kablede hovedtelefoner, du har liggende, og mikrofonkvaliteten er ret god alt taget i betragtning.
Design
Mens de originale trådløse Sony-hovedtelefoner matchede den omfangsrige, kulsorte PS3, matcher det nye Pulse 3D-headset PS5’s æstetik perfekt med et tofarvet sort-hvid-farveskema. Den er også slank, med en justerbar topstrop, der holder dit hoved perfekt. Det er et afbalanceret look mellem klassisk og rumalder uden at gå for langt i begge retninger.
Vægtmæssigt vejer Pulse 3D 295 gram, hvilket er cirka gennemsnittet for et par over-ear høretelefoner. Selve dåserne rummer mellemstore 40 mm drivere, og hovedtelefonernes klemkraft – altså hvor meget tryk kopperne lægger på dit hoved – er lige nok til at holde dem på, uden at de falder af.
Sony har som tidligere valgt at bruge et kunstlædermateriale til ørekopperne, der føles blødt og smidigt og en plastikbro, der føles den mindste smule spinkel. Sikker på, at gå efter silke og metal kunne have gjort dem en smule hyggeligere for ørerne og mere robuste, men pleatheren forbliver relativt kølig og behagelig efter længere tids brug, og plastikken, selvom den absolut ikke er ideel, holder omkostningerne ved headsettet nede.
Artiklen fortsætter efter videoen…
Ydersiden af den venstre ørekop er vært for kontrollerne: en rocker til spil- og chatlyd, der kan hæve enten individuelt; en mikrofonskærm skifter, så du kan høre dig selv; en volumenvippe; en mute-knap og afbryderen. Der er også et 3,5 mm-stik, der kan forbindes til enhver 3,5 mm-enhed ved hjælp af det medfølgende kabel og en USB-C-port til opladning.
Fordi headsettet har et 3,5 mm stik, kan du bruge headsettet uden den medfølgende dongle, og du vil stadig komme til at høre 3D Tempest AudioTech, selvom det vil dræne batteriet på controlleren hurtigere. Når det er sagt, er det nok bedst, at du, når du bruger hovedtelefonerne med PS5, skal sørge for, at donglen er sat i og tilsluttet i stedet for at tilslutte hovedtelefonerne til controlleren med lydkablet.
Det eneste problem med designet er, at det realistisk set ikke er den slags ting, du ville have på udenfor huset. Hvis du planlægger at købe et par hovedtelefoner, som du kan tage med dig på farten, er PlayStation Pulse 3D Wireless Headset det ikke.
Perfomance
Opsætning af headsettet er lige så enkelt som at tilslutte den medfølgende dongle til en af PS5’s USB-porte og tænde headsettet. Konsollen vil automatisk oprette forbindelse til headsettet og dirigere al lyd dertil i stedet for tv’ets højttalere. Du kan også tilslutte donglen til en pc’s USB-port, hvis du vil bruge den der, men du får ikke surroundlyd på den måde.
Når det hele er tilsluttet, lyder Pulse 3D Wireless faktisk godt, med solid stereo og simuleret surroundlyd. Sange på Spotify havde ikke så mange detaljer eller klarhed, som de havde på andre traditionelle hovedtelefoner, og nogle spil som Fall Guys eller Genshin Impact så ikke meget af et løft fra hovedtelefonerne, men i det store og hele stereoanlægget og simuleret surround oplevelsen var anstændig, hvis ikke ret imponerende.
Selvfølgelig, hvad du virkelig ønsker at købe Pulse 3D Wireless for, er dens kompatibilitet med Sonys nye Tempest 3D AudioTech, som den implementerer i alle sine førstepartsspil, der giver dem en mere realistisk og fordybende lydkvalitet. I praksis betød brugen af Pulse 3D med Spider-Man: Miles Morales at kunne høre mere realistiske bylyde, mens i Sackboy: A Big Adventure havde hver lydeffekt en tydelig retning.
Listen over spil, der understøtter 3D Tempest AudioTech er ret begrænset i øjeblikket – faktisk er det kun Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Marvel’s Spider-Man Remastered, Astro’s Playroom, Sackboy: A Big Adventure og Demon’s Souls – men du kan Forvent også support til Gran Turismo 7, Returnal, Destruction AllStars, Ratchet & Clank: Rift Apart, Horizon Forbidden West, Resident Evil Village og mere senere hen ad vejen.
Batteriet
Med hensyn til batterilevetid hævder Sony, at Pulse 3D Wireless Headset skal holde omkring 12 timer på en enkelt opladning, og vi fandt ud af, at den påstand var ret præcis, plus/minus en time afhængigt af, hvor højt vi lyttede til musik, og om vi glemte at slukke for dem, efter vi var færdige med at bruge dem for dagen.
Desværre er de 12 timer omkring tre timer mindre end sammenlignelige hovedtelefoner fra Astro, Razer, Turtle Beach og andre hovedtelefonproducenter, men det burde ikke være en deal-breaker, medmindre du er en, der aldrig kan huske at tilslutte dine hovedtelefoner til opladning.
Konklusion
Samlet set var headsettets ydeevne langt bedre, end vi havde forventet, og selvom det ikke er det første navn i klarhed eller lydbillede, burde dets håndværkerlignende ydeevne og lette opsætning plus understøttelsen af 3D Tempest AudioTech være mere end nok til at holde de fleste spillere glade.